Viktig å tenke på før du inngår telekomavtale

Innkjøp av telekomløsninger anses gjerne som ikke-strategisk. Med dette utgangspunktet er det naturlig å nedprioritere denne type beslutninger, noe som også kan være en grunn til outsourcing. Likevel er det mulig å kutte ganske store kostnader. Her er noen ting du bør se på når det kommer til innkjøp av telekom.

Først  og  fremst  er det viktig å tenke på hva  man  har  behov  for.  Er den  Rolls Royce-løsningen helt nødvendig?  Har  man  behov  for  noe  litt  mindre?  Hvem  leverer  hva? Dette kan høres ut som en selvfølge, men for mange er dette lettere sagt enn gjort.

Her har vi listet opp enkelte sentrale punkter som bør tas i betraktning:

  • Dekning.
  • Selvbetjeningsportaler.
  • Databruk.
  • Funksjonalitet.
  • Service.
  • Distribusjon.
  • Hva er  det  ansatte  egentlig  bruker  av  løsningen?
  • Hva blir  prisen  totalt  sett  i  avtalen  vi  inngår?
  • Hvordan er løsningen bygd?
  • Sist, men  ikke  minst,  hva  er  det  som  står  med  liten  skrift?  Hva  skjer  eksempelvis om  en  ansatt  slutter,  eller  hvis  man  ønsker  å  bytte  leverandør?

 

Mobiltelefoner  

Hva  er  egentlig  forskjellen  på  ulike  sentralbordløsningene?

Bare her er det ganske  mange  forskjeller, så la oss gjøre det litt mer oversiktlig for deg;

  1. En viktig ting er «presenceinformasjon». Dette handler om hvorvidt du kan se om sentralbordet er tilgjengelig eller ikke, eventuelt når en person er tilgjengelig.  Har bedriften din et høyt antall henvendelser gjennom sentralbordet? I så fall vil dette definitivt kunne påvirke innkjøpet.
  2. Selvbetjeningsportal for endring av løsning, for eksempel ved å legge inn talemelding på mail.
  3. Hva skjer hvis ingen svarer ved sentralbordet vårt, kan man legge inn en talemelding som går til en e-post? Kan man koble til flere automatisk hvis alle er utlogget?

Disse funksjonene er det nok ikke alle som tenker like mye på. Men en økt tilgjengelighet ovenfor innkommende henvendelser kan trygt sies å være positivt.

Luker man bort det unødvendige kan det ha stor påvirkning på hvilket abonnement bedriften bør velge. Muligheten for kostnadsbesparelser er stor. Det  handler  også her om hva  man  har  behov  for, man  ha  det?  Er  de  kjekt  å  ha?  Eller  er  det  dødsviktig  for  at  vi  skal  vi  skal  klare  oss?

 

Du er nok sannsynligvis opptatt med å prioritere andre ting enn akkurat dette. Likevel er faktum at dette også fort kan bli en betydelig, og ikke minst unødvendig, kostnad for bedriften.

 

Hva er den  mest  vanlige  grunnen  til  at  bedrifter  velger  å  bytte  leverandør?

Man er misfornøyd, rett og slett. Vår erfaring av hvorfor bedrifter velger å bytter er  alt  fra dekningen  man  har,  hvordan  løsningen fungerer, eller til  prisen  man  betaler. En telekomavtale har gjerne et langsiktig perspektiv. Likevel endrer tilbudene seg i takt med endringene i bransjen, noe som skjer fort. Derfor vil det for mange være lønnsomt å se nøyere på hvilken leverandør man velger.

 

Om du leste hele denne artikkelen vil, tror vi du vil like dette også:

Se vår bloggpost om telekom-bransjen 2018 her.    

Se vår pristest fra juli 2018 her. 

Vi gjør gjerne en gratis og uforpliktende kostnadsanalyse av din nåværende telekomavtale.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *