Telekomselskapene sine største kostnader

Hva er telekomselskapene sine største kostnader? Hva gjør telekomselskaper? Hva begrenser telekomselskaper sin mulighet til å tilby data?

Telekommarkedet er enormt. Det er kapitalintensivt, og i stadig endring. Snart rulles også femte generasjons mobilnett ut (link til blogginnlegg). Som kunde tenker vi sjeldent på hvordan teknologien er bygd opp. Det bare funker. Men hva er egentlig de store kostnadene for telekomselskapene? Hva gjør at prisen er som den er? Da må vi starte med å se på hvordan et telekomselskap jobber og hva deres ressurser brukes til.

 

1. Spektrumkostnader/lisenskostnader til myndighetene 

Det første som må legges til grunn er rettigheter fra myndighetene. Hvert år auksjonerer myndighetene bort et visst antall spektrum. Det er nemlig sånn at radiofrekvensspekteret deles inn i ulike frekvensbånd. Men skal vi holde dette enkelt og oversiktlig kan vi si at spekterkostnadene til et telekomselskap hovedsakelig innebærer rettighetene til å overføre informasjon over frekvensbåndene. Et telekomselskap får dermed tillatelse til å benytte en bestemt del av disse frekvensbåndene, som igjen tilgjengeliggjøres for oss som kunder.
For å trekke frem et konkret eksempel utgjorde Telenor sine spektrumkostnader første halvdel av 2017 omtrent 15-16 prosent av driftsinntektene.

 

2. Hardware og software 

Ikke bare er telekom kapitalintensivt, men har du noen gang bygd et telekommunikasjonstårn eller en satellitt så vet du at det ikke er gjort over natten. Når det kommer til fysisk utstyr/infrastruktur, innebærer dette et bredt område innen kommunikasjonsteknologi. Alt fra kraftledninger, telekommunikasjonstårn og kommunikasjonssatellitter til en telefonsvarer eller ruter. Utbygging og vedlikehold av dette er naturligvis ikke billig.
Mye av denne infrastrukturen krever i tillegg programvare for å fungere. Dermed er det også utrolig store kostnader forbundet med lisensiering til programvare for et telekomselskap.

 

3. Utbygging og vedlikehold av datasenter og MSC (Mobile Switching Centre)

Bilde av et Mobil Switching Centre

Videre skal vi også innom data. Data er og forblir en stor ressurs for næringslivet, og på en eller annen måte må disse dataene lagres og prosesseres fysisk. Nettskytjenester som for eksempel Microsoft Azure er avhengig av disse datasentrene for å fungere. Det er ingen tvil om at det er snakk om enorme mengder data, for å ikke nevne at et datasenter kan ha et strømforbruk på høyde med en liten by.
Et Mobile Switching Centre lagrer blant annet informasjon om mobile enheter sin lokasjon. Dette er helt nødvendig for å kunne fasilitere effektiv ruting mellom enhetene. Videre har et MSC langt flere funksjoner. Blant annet call setup, som gjør at du kan ringe en annen person via en PC med et headset.

 

4. Markedsføring, lønn og opplæring

Til slutt er det ikke overraskende at også telekomselskapene er nødt til å markedsføre seg, utbetale lønn og gi opplæring. Disse er vel mer eller mindre selvsagt.

 

Hvorfor kan vi ikke som kunde få ubegrenset data, og hvor kommer data fra?

Joda, det finnes leverandører som tilbyr ubegrenset data, men i praksis er det likevel som regel en form for begrensning.
En telekomleverandør har ikke noe data, men belaster deg for mengden data som overføres til din enhet (telefon, nettbrett osv.). Dette kan nok enklest forklares med et eksempel.

Skal du streame en video på Youtube vil telekomselskapet koble deg til en server via sitt nettverk, der videoen ligger. Det som skjer er at du laster ned videoen til din PC eller mobil. Så snart du har sett videoen vil de nedlastede filene slettes. For at enheten din skal kobles til internett må telekomoperatøren bygge et telekommunikasjonstårn, som nevnt over. Det er ved utbygging og vedlikehold av disse tårnene flaskehalsen viser seg, i form av ressurser. Ikke bare er det en stor utbygging i seg selv, men det krever også enorme mengder elektrisitet, som igjen krever en veldig høy strømproduksjon.

Ettersom flere brukere kobler seg opp mot et tårn, vil hastigheten per bruker reduseres, og det er behov for flere tårn. Som nevnt over er denne infrastrukturen svært ressurskrevende, som gjør at data per bruker må begrenses i noen grad.

 

Nysgjerrig på 5G og og telekomindstrien 2018? Les vår artikkel her

Vil du vite om du kan kutte kostnader på mobilabonnement til din bedrift? Bli kontaktet her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *