Mobilabonnement for bedrift

Telenor fortsetter å vokse på bedriftsmarkedet, og er klart og tydelig storebror med omtrent 70% markedsandel. Deretter har vi Telia, som siden 1993 har tatt opp kampen mot Telenor med eget mobilnett. Også som første privateide mobiloperatør i Norge. En strategi for både Telia og Telenor har blitt å eie ulike underleverandører på bedriftsmarkedet, for å kunne tilby ulike abonnement i ulike prisklasser.

I tillegg har vi ICE, som også benytter seg av Telia sitt nett, men også har egne basestasjoner for å utvide dekningen ytterligere.

bilde av to personer med mobil

Selv om det er «to og et halvt» mobilnett i Norge, så er det langt flere leverandører som tilbyr tjenester innen telekom. Disse bedriftene benytter seg enten av Telia eller Telenor sitt nett. Og denne kaka er stor, nærmere bestemt en total omsetning på 20,4 milliarder.

Det er ingen tvil om at det er mye å ta i betraktning ved valg av ny telekomleverandør. Det kan også være vanskelig å vite hvor god dagens avtale egentlig er, og om det er mulighet for besparelser.
De ulike leverandørene skiller seg fra hverandre på blant annet vilkår, pris, sentralbordløsning og kundestøtte. På bedriftsmarkedet har vi følgende leverandører, som det kan være noe utfordrende å ha oversikt over til enhver tid:

  1. Telenor
  2. Telia
  3. Phonero
  4. Phonect
  5. Ice
  6. Talkmore
  7. Dipper
  8. Proximo
  9. Oyatel
  10. Saga Mobil
  11. Atea
  12. Telavox

 

Mange foretrekker for eksempel Telenor sitt mobilnett, og har brukt det i alle år. Kanskje er det en vanesak. Hva som avgjør om mobilnettet oppleves som bra eller dårlig er stort sett hvor du bor og oppholder deg. Mobilnettet til Telia er på ingen måte dårligere, selv om det er en nyere aktør.

Det er andre faktorer som anses som svært mye viktigere. Hva blir for eksempel følgene dersom en ansatt slutter, eller du vil endre mobilabonnement før avtaleperioden (som du kanskje ikke visste om) er over?

Vilkårene er hakket vanskeligere å ha en kontinuerlig oversikt over. Det samme gjelder service og distribusjon. Hvordan er det å være kunde hos de ulike leverandørene? Kan du ringe kundeservice etter klokken 16.00, eller i helgene? Hva om du behøver et nytt SIM-kort i løpet av dagen? Kan du stikke innom butikken på hjørnet og plukke et nytt, eller må du vente til over helgen da det ankommer i posten?

 

 

Vi forstår veldig godt hvor frustrerende det kan være å legge ned mye arbeid i et ikke-strategisk innkjøp. Derfor gjør Mobito all jobben, inkludert å finne det riktige abonnementet midt i en måned, slik at dere kan fokusere på deres kjernevirksomhet og i tillegg å kutte kostnader på telekom. Bli kontaktet og få en kostnadsfri og uforpliktende analyse av deres avtale.

Les vårt innlegg om hva du bør tenke på før du går til innkjøp av telekom her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *